Sınav Öncesi Çocuğunuzun Psikolojisini Güçlendirmek için Öneriler

istanbul-liseler-arasi-bilgi-yarismasi
Liseler Arası Bilgi Yarışmasında Finalist Olmanın Gururunu Yaşıyoruz.
27 Mayıs 2018
sinav-oncesi-cocugunuza-nasil-davranmalisiniz

1.Her önemli yaşam olayı arifesinde olduğu gibi, sınav öncesinde de psikolojik açıdan hazır olma sonuca büyük ölçüde etki Bu zamana kadarki çalışma temposu ve aldığı sonuçlar ne olursa olsun, çocuğunuzu güçlü ve kendine güvenli hissettirin. Yapabildiklerine, aştığı zorluklara ve başa çıkma becerilerine geçmişten örneklerle dikkatini çekin. Unutmayın ki, insanın duygusal açıdan güçlü ve duruma hakim hissederek bir işe başlaması, tahmin edemeyeceği artı sonuçlar doğurabilmektedir.

2.Çocuğunuzun ihtiyacı olan neyse ona göre destek yöntemi Belki zihnini dağıtmak, dışarıya çıkmak, yürüyüş yapmak, arkadaşlarıyla buluşmak, dijital cihazlarla zaman geçirmek veya onu rahatlatacak farklı bir şeyler yapmak istiyor. Sizin doğru bulduğunuz rahatlama yöntemlerini değil de onun yöntemlerini uygulamasına izin verin. Bu esnada onun yanında olduğunuzu ve istediği zaman birlikte bir şeyler yapabileceğinizi, sohbet edebileceğinizi belirtin. Sonrasında onun size gelmesini bekleyin. Sizin dışınızda aile içinde farklı üyelerle de temas etmek onu rahatlatabilir, akrabalarınızdan destek alın.

sinav-oncesi-cocugunuzun-psikolojisini-nasil-duzeltirsiniz

3. Ebeveynler, sınav öncesinde çocuklarını motive etmek için ya da sınav sonucu geldiğinde durumu değerlendirip eğitici bir sonuç çıkartmak adına yorumlar Bu yorumlar genelde istenilen etkiyi yaratmadığı gibi, çocuğun kendi ile ilgili değerlendirme yapma sorumluluğunu almasına engel olabilir. O nedenle, ‘Buraya kadarmış. Daha çok çalışsaydın sonuç daha farklı olacaktı. Ne yapalım gelecekteki sınavlara bakacağız. Başaracağına inanıyoruz, sana güveniyoruz. Sen orayı kazanacaksın. Kazanamazsan da sorun değil, biz zaten seni şuraya göndereceğiz.’ gibi çocuklarınıza kaygı tetikleyici, suçluluk ve pişmanlık hissettirecek cümleler kurmamaya çalışın.

4.Peki anne-babalar olarak nasıl davranacağız, ne söylersek çocuğumuza iyi gelir diyorsanız…Öncelikle kendi duygunuzun farkına vararak işe başlamanızı tavsiye ederiz. Siz ne hissediyorsunuz? Onun durumuna üzülüyor musunuz? Hayal kırıklığı mı yaşamaktasınız? Kızgın mısınız? Gergin ve beklentili misiniz? Korkulu ve kaygılı mısınız? Kendi içinizde bunları düşünün, tartın, kendinizi sakinleştirin. Bu tip sınavların çocuğunuzun yaşamının sadece anlarından ibaret olduğunu kendinize hatırlatın. Daha nice an ile karşılaşacaksınız. Yapmanız gereken kendi beklentilerinizi ve duygularınızı her defasında ona akıtmak mı, yoksa kendi onun yaşadıklarına odaklanıp ona en iyi şekilde mentorluk yapmak mı?

O size baktığında, gereğinden fazla güven duyan ve kendisini tahtlara çıkartan bir ebeveyn görmek istemiyor. Aynı zamanda gergin, kaygılı, öfkeli, eleştiren veya mutsuz bir ebeveyn de görmek istemiyor. Sadece gerçekçi, sakin, çözüm yolları olan, en azından her durumdan birlikte çıkabileceğine inandığı bir yol arkadaşlığı ve rehberlik bekliyor. Ona yaklaşımınızı gözden geçirin ve revize edin.

sinav-oncesi-cocugunuza-nasil-davranmalisiniz-2

5. Sınav sürecinde son günlerdeki iletişiminiz nasıl olmalı? Her yerde yazan sloganvari cümleleri bir kenara atın. Bu dönemi iyi yürütmenin formülü aranızdaki ilişkide saklı. Çocuğunuzun yüzüne bakın, onun duygusunu ve düşüncelerini anlamaya çalışın. Son günlerde birlikte yapmaktan zevk aldığınız şeyleri yapmaya çalışın. Daha az öğüt verin, daha az çalış deyin. Daha çok gülün, daha fazla ondan keyif alın ve bunu gösterin.Balodan bahsetmek istiyorsa onu konuşun. Sosyal paylaşım ağlarından video izliyorsa, siz de izlemek istediğinizi söyleyin, ondan öneri alın. Sessizce birlikte oturun, play-station oynayın, modadan bahsedin, dizi izleyin. Göreceksiniz, ne kadar az talepkar ve eleştirel olursanız, o kadar çok açılacaktır size. Ona yardımcı olmanın olanaklarını sunacak ve bu yolculukta size daha çok sarılacaktır.

6. Sınav haftasındaki uyku düzeni ve beslenmesi konusunda onunla konuşun. Uyaran bir otorite gibi değil, tavsiye veren ve birlikte bunu düzene koymak isteyen bir yol arkadaşı gibi davranın. Her gün belirli saatte yatmasını, uykusunu almasını, yediklerinde bir değişiklik yapmamasını tavsiye Beden ve özelinde sinir sistemi, bu tip rutinleri yaşadıkça, hormon ve uyarılmışlık düzeyini dengede tutar. Bu da kaygıyı daha kontrollü yaşamasına neden olur ve bilgileri işleyen frontal lobun daha etkin işlemesi olanaklı kılınır. Bu haftanın rutinlerini oturtması, sınav günü giyeceği rahat kıyafetleri şimdiden ayırması, evde çözdüğü denemeleri sesten izole ve aynı sınav ortamı koşullarına göre zaman tutarak ve mola düzenine uyarak yapması sınav günü için ön hazırlık olacaktır.

7.Sınavdan bir gün önce, sadece son bir kez gözden geçirmeye ihtiyaç duyduğu konuya kısa süreli bakması, çalışmaktan çok psikolojik ve bedensel olarak kendini rahatlatacak etkinliklerle zaman geçirmesi çok önemli ve yararlıdır. Şimdiye dek yapılması gereken her çalışma zaten tamamlanmıştır, bundan sonra yapılacak ek uzun süreli çabalar kaygıyı arttırmaktan başka işe yaramamaktadır.

8.Sınavdan bir akşam önce, hafif bir akşam yemeği, keyifli bir sohbet, açık havada yürüyüş, ertesi gün götürüleceklerin hazırlanması yararlıdır. Gece yatacağı zaman çocukların uykusuzluk yaşaması olasıdır. Uyku öncesinde çocuğunuza daha huzurlu bir uykuya geçiş için şunları önerebilirsiniz:

  • Okulunuzdaki Rehberlik Atölyelerinde öğretilen bedensel gevşeme egzersizini ve diyafram nefesi egzersizini 10 kere yapması, gözlerini kapatıp bir enstrümantal müzik eşliğinde onu mutlu edecek hayali detaylarıyla kurması gibi.

Sevgili anne ve babalar, yaşamın her anı bir sınavdır. Daha nice sınavlardan, hayat kazanımları ile çocuğunuzla el ele çıkabilmeniz dileğimizle.

Ataşehir Gözde Ufuklar Anadolu Lisesi Rehberlik Servisi

Gözde Ufuklar Anadolu Lisesi

Erken Kayıt Avantajı
Sizi Bekliyor!


 Uzmanlarımız Sorularınızı Yanıtlamak için Sizi Arasın!
GÖNDER